Motorrevisie

Deel dit:

Lagers van je Stromer kapot? Wij reviseren je motor voor je!

Baal je als een stekker dat je motor afgeschreven is, alleen maar omdat de lagers kapot zijn? Het was eerder niet mogelijk om je motor te laten repareren. Dus wilde je weer kunnen fietsen, dan moest je een nieuwe motor aanschaffen. En was je โ‚ฌ1500,- verder. Maar nu niet meer! Wij hebben de kennis, de materialen en de gereedschappen om je motor te reviseren. We maken hem weer als nieuw en je bent een stuk goedkoper uit.

Wij zijn de eerste in Nederland die je Stromermotor kunnen reviseren

Sterker nog, de eerste van de wereld! Als Riesewijk hebben we bedacht om de defect gelopen motoren open te maken en van nieuwe lagers te voorzien.

We vinden het als Stromer dealer belangrijk om jouw Stromer speedbike zo lang mogelijk door te laten rijden. Het komt wel eens voor dat de lagers kapot lopen. Lagers zijn heel gevoelig voor waterschade. Vooral als de fiets schoongemaakt of schoongespoten wordt met water, is dit snel gebeurd. Het water in de motor kan geen kant op. Het verdampt en gaat dan in het hoogste punt van de motor zitten. Daar zit geen opening, want de opening zit aan de zijkant. Omdat het water daar langdurig zit, gaan de lagers kapot en ontstaat er corrosie op de printplaat. En dat vindt de motor niet leuk en geeft er uiteindelijk de brui aan.

Duurzaamheid staat altijd hoog in het vaandel bij Stromer en Riesewijk Exclusives. Bij een kapotte motor gaan we op zoek naar de mogelijke oorzaak en zorgen we er voor dat hij weer lange tijd mee kan. Binnen de garantieperiode regelen we een nieuwe motor, daarbuiten reviseren we jouw motor.

kapotte lagers Stromer motor

Experimenten met motorrevisie

Daarom zijn wij gaan experimenteren met kapotte motoren. We keken naar wat we nodig hadden om ze los te halen, of het ingewikkeld was om dat te doen en hoeveel tijd het koste. Onze werkplaatschef Peter Jan gebruikte zijn eigen fiets waar de lagers van kapot waren als proefkonijn. Hij kocht andere lagers. Die lagers zijn dicht en hebben daardoor minder last van water in de motor. Die lagers heeft hij gemonteerd en daarmee liep de motor weer als een zonnetje. Om dat te kunnen doen, hadden we wel nieuw materiaal en nieuw gereedschap nodig, maar nu kunnen we de motoren ook echt loshalen en vervangen.

Dat hebben we teruggekoppeld naar Stromer. Ze adviseerden ons om geen motoren van fietsen binnen de fabrieksgarantie los te halen, want dan vervalt de garantie. Dus fietsen binnen de garantieperiode mogen terug naar de fabriek. Fietsen buiten de garantie zijn bij ons welkom.

revisie motor Stromer speed pedelec

Nog meer voordelen van een motorrevisie

Als we de motor loshalen, dan kunnen we ook zien of er meer waterschade of andere schade in de motor zit. Als de motor vervuild is aan de binnenkant, kunnen we โ€˜m schoonmaken. Als hij helemaal slecht is, betekent dat wel dat we de klant misschien het advies moeten geven dat de motor het eigenlijk niet waard is om te repareren en weer in de fiets te zetten. Dan kom je alsnog uit bij een nieuwe. We kunnen de motor repareren, maar we kunnen geen wonderen verrichten. Soms is een motor op en is een nieuwe motor de enige optie.

De motoren zijn zwart, maar blijven dat niet altijd door de jaren heen. Door het gebruik slijt de lak er soms af. Als we de motor reviseren, voorzien we hem van nieuwe lak. Op die manier komt hij er weer als nieuw uit te zien

Tevreden klanten

We hebben de motorrevisie inmiddels naar volle tevredenheid voor klanten gedaan. De klant ziet niks van de revisie zelf, maar heeft daarna een motor die weer als een zonnetje draait. Wij hebben het binnenwerk gecontroleerd op verder falen en vervuiling.

Nieuwe lak motorrevisie Stromer

Wat kost een motorrevisie van een Stromer speed-pedelec?

Een motorrevisie kost gemiddeld โ‚ฌ500,- tot โ‚ฌ600,-. Dat is een beetje afhankelijk van wat er gebeuren moet. Ter vergelijking: een nieuwe motor kost tussen de โ‚ฌ1300,- en de โ‚ฌ1500,-. Het is veel geld voor een revisie. Maar als we de motor loshalen, kunnen we goed zien wat de technische staat is. En als de fiets wat ouder is, is een nieuwe motor economisch gezien het ook niet meer waard. Een revisie kan dan soms nog wel.

Zo kunnen we de fiets langer en duurzamer op de weg houden. Want bij de vervanging van een hele motor wordt veel vervangen wat nog goed is en dat is jammer. Daarmee kom je uit bij het principe right to repair, zoals je al ook al ziet bij telefoons en laptops. Daar zijn we met Stromer nu ook mee bezig. Sommige dingen hoef je niet weg te gooien, omdat het meeste materiaal nog prima is. Het heeft alleen een reparatie nodig.

Right to repair Stromer motor

Hoe weet je dat de lagers van je Stromermotor kapot zijn?

Kapotte lagers dus. Maar hoe weet je als gebruiker nu of je lagers kapot zijn of dat er iets anders aan de hand is? Bij de meeste Stromers beginnen de lagers bij 20.000 tot 30.000 kilometers rauw te lopen en dan moet de motor gereviseerd worden. Je merkt dat als eerste aan een razend geluid in het achterwiel en later ontstaat er ook speling op het achterwiel. Dan gaat het wiebelen. Bij water in de motor gaan de lagers veel eerder kapot.

Hoe kunnen jullie zien dat de motor waterschade heeft?

Op de fotoโ€™s kun je zien hoe de motor er vanbinnen uitziet als hij met water is schoongemaakt. Als er eenmaal vocht in de motor zit, gaat dat er heel moeilijk weer uit. Het is een gesloten systeem. Water verdampt en gaat naar het hoogste punt toe, maar het hoogste punt is niet open. De opening zit in het midden, dus water blijft er heel lang in zitten. 2 druppeltjes kunnen al funest zijn. Ook zien we vaak corrosie of roest op de printplaat.

Waterschade in de motor Stromer

Hoe voorkom je water in je Stromermotor?

Als je de fiets wilt schoonmaken, doe het dan niet met water. Daar gaan de lagers van kapot. Voorkomen is beter dan genezen. De fiets schoonmaken kun je het beste doen door eerst met een borsteltje het grove zand eraf te halen. Vervolgens gebruik je een cleanerspray om het aangekoekte vuil weg te halen. Gebruik ons onderhoudspakket voor een langere levensduur van je fiets.

Stromer is prima gebouwd op regen. Maar als je met een straal water gericht op de motor spuit, gaat het water toch tussen de keringen door. Regendruppels zijn geen probleem, maar veel water met kracht is een ander verhaal. En niet alleen hogedrukspuiten geven problemen. Vorig jaar met die overstroming in Limburg zijn mensen met hun fiets door het water gefietst omdat het niet anders kon. Daardoor kwam er water in de motor en dat was einde oefening.

Zit er garantie op de motorrevisie?

Op de lagers geven we 1 jaar garantie, mits de fiets niet met water schoongemaakt wordt.

Roest door waterschade Stromer motor

Mijn Stromer geeft een errorcode in de motor. Wat nu?

Er zijn verschillende errorcodes voor problemen met de motor. We lopen ze allemaal even langs. Bij al deze codes willen we het liefst de hele fiets zien om uit te zoeken waar het probleem precies zit. Heb je een errorcode die hier niet tussen staat, bel ons dan gerust op. Wij helpen je graag verder!

Stromer errorcode 210247
De controller kan het signaal van de hall-sensoren niet lezen en weet daardoor de positie van het wiel niet. Rijden is niet meer mogelijk.

Stromer errorcode 210205
De Controller kan het signaal van de hall-sensoren niet lezen en weet daardoor de positie van het wiel niet. Rijden is niet meer mogelijk.

Stromer errorcode 210281
Hall-sensor waarschuwing.

Stromer errorcode 210284
De motor geeft een onmogelijke positie weer.

Stromer errorcode 210285
De motor rapporteert een onmogelijke verandering van positie.

Stromer errorcode 210207
Er heeft een kortsluiting plaatsgevonden tussen twee of meerdere motorfases: gele, groene of blauwe fasedraad.

Na revisie Stromer motor weer als nieuw achterkant

Benieuwd naar wat we voor jou als dealer kunnen betekenen?

We begrijpen dat je als Stromer dealer, na het lezen van deze blog, nieuwsgierig bent geworden naar de mogelijkheden voor jouw klanten. Schroom niet om contact met ons op te nemen om de mogelijkheden te onderzoeken.

Laatste nieuws