NIEUWS
Van de rijbaan naar de fietssnelweg
Veel gebruikers van een speed pedelec kijken met verbazing terug op de wetsverandering die op 1 januari 2017 is ingegaan. Zo moest de speed pedelec vanaf dat moment binnen de bebouwde kom op de rijbaan, hoewel het met een snelheid van 45 km/h behoorlijk ongemakkelijk is om over rijbanen te moeten waar auto’s regelmatig 70 km/h rijden.
Echter, waar fietsorganisaties eerder de speed pedelecs wilden verbannen naar de rijbaan, is nu (mede door de milieuvoordelen van speed pedelecs) een ander geluid gekomen. “Er is maatwerk nodig”, vindt directeur van de Fietsersbond Saskia kluit. De Fietsersbond pleit in samenwerking met de RAI Vereniging voor een aanpassing van de wetgeving. Doordat speed pedelecs nu wettelijk gezien bromfietsen zijn, mogen ze zich niet meer op fietssnelwegen begeven. “Onbegrijpelijk en een onbedoeld effect van de wet”, stelt voorzitter van de RAI Vereniging Steven van Eijck. Beide organisaties willen fietssnelwegen ook voor speed pedelecs beschikbaar stellen. Mogelijk zullen speed pedelec bestuurders straks de 400 kilometer aan snelfietsroutes ook mogen gebruiken, waardoor er meer veiligheid op de weg zal zijn.
Door Wouter
Bron: Reformatorisch Dagblad

Fietssnelweg F35
