myStromer_Label_RotY_2020_Netherlands_RZ@2x.png

‘Ik ging voor een mountainbike en ik kwam met acht Stromers thuis’

Zakelijk mobiel zijn. Waarom Eelerwoude voor Stromer speedpedelecs koos.

Deel dit:

‘Ik ging voor een mountainbike en ik kwam met acht Stromers thuis’

Dat is Henk Scheven ten voete uit. Deze ondernemer in hart en nieren wacht niet tot hij een risicoanalyse heeft gedaan en het kostenplaatje compleet heeft. Nee, als hij een mogelijkheid ziet, dan grijpt hij die met beide handen aan. En zeker als het een mobiliteitsoplossing is die volledig aansluit bij zijn duurzame idealen!

In dit blog maak je kennis met ondernemer Henk Scheven, eigenaar van Eelerwoude en klant bij Riesewijk Exclusives. Eind vorig jaar schafte hij acht Stromers aan voor zijn personeel. Na een jaar testen deelt hij alle ins en outs van het zakelijk gebruik van de Stromer speed-pedelecs.

Henk Scheven Eelerwoude 1.png

Wat is Eelerwoude voor onderneming?

Wij staan voor en zijn op weg naar 100% natuurinclusief. Dat betekent dat we gebouwen, gebieden, gebruikers en natuur op verschillende manieren met elkaar combineren. Ons doel: impact maken op de energieopgave, het verhogen van de biodiversiteit, hetverbeteren van de leefomgeving en klimaatbewust handelen. We dagen onze klanten uit om natuurinclusief te ontwikkelen, in te richten en te beheren. Dat betekent niet alleen 100% natuur. Maar dat betekent dat we altijd proberen natuur een plek te geven: op een industrieterrein of schoolplein, in een woonwijk, maar zelfs ook in natuurgebieden.

Hoezo daar? Daar is toch al natuur? Omdat je ook daar de principes van 100% natuurinclusief kunt toepassen. Is het een gezonde leefomgeving, is er klimaatbewust gehandeld in bijvoorbeeld de plantenkeuzes en leidt het tot verhoging van de biodiversiteit? We werken aan het maken van impact op onze eigen leefomgeving en op dat van de klant. Met als doel om een stukje aarde na te laten aan de volgende generatie waarin het beter is dan het nu is. We zijn de laatste generatie die dat kan doen, die die beweging kan maken.

We werken daaraan met ecologen, ecohydrologen, natuurtechniekers,, rentmeesters, planologen en landschapsontwerpers. Met een club van 75 collega’s zijn we door het hele land met klanten op weg naar 100% natuurinclusief.

Hoe is het 100% natuurinclusief terug te zien in jullie bedrijf?

Practise what you preach, dat is belangrijk. Klimaat en gezonde leefomgeving zijn belangrijke termen in onze bedrijfsvoering. Leven wij gezond en wat kunnen wij doen om die klimaatimpact, die CO2-uitstoot te reduceren?

Om onze CO2-uitstoot te verminderen hebben we een mobiliteitsplan opgesteld met onze gewenste mobiliteitsoplossingen. Daarin hebben we opgenomen hoe we de CO2-uitstoot door kilometers met de auto kan voorkomen. Dat kun je doen door het elektrisch leasen van een auto. Maar je kunt ook de fiets gebruiken. Hoe zorg je ervoor dat woon-werkverkeer minder met de auto en meer met de fiets plaatsvindt? We hebben nagedacht over hoe we collega’s weer in beweging konden krijgen. We hebben een zittend beroep. Natuurlijk ga je af en toe naar buiten, maar we zitten veel achter de computer.. We zouden willen dat collega’s wat meer werk op de fiets gaan doen. De afstand woon-werkverkeer is bij ons gemiddeld 30 kilometer. Niemand woont in hetzelfde dorp als waar ons kantoor staat. Wil je ze op de fiets krijgen, dan heb je iets anders nodig.

Hoe pakte je dat aan?

Ik dacht: we gaan het anders doen. We gaan speed-pedelecs aanschaffen. Ik kon dat natuurlijk helemaal uitwerken. Ik kon uitzoeken of collega’s een fiets zouden willen leasen. Maar ik dacht: we gaan testen. Ik koop acht speed-pedelecs. Die zet ik op verschillende vestigingen neer en die kunnen collega’s gebruiken. Alles zit erbij. We hebben er fietstassen, fluoriserende hesjes en helmen bij gekocht. Collega’s kunnen via een app de fiets reserveren. De fiets is dan die dag of week van hen.

Ik heb de Stromers in verschillende maten en vormen aangeschaft. We hebben ze neergezet zodat iedereen ze kon gebruiken. Het ging mij erom om collega’s mee te krijgen in een nieuw idee. Het sluit aan bij wie we willen zijn, waar we voor willen staan: 100% natuurinclusief. Vitaliteit hoort daar ook bij. De volgende fase is dat we die fietsen persoonlijk gaan maken.


stromer-zakelijk-6.png

Waarom koos je voor Riesewijk Exclusives?

Een jaar geleden was ik bij Riesewijk om een mountainbike te kopen. We zaten middenin de coronacrisis en ik wilde meer gaan bewegen. Dus ik ging voor een mountainbike en ik kwam thuis met acht speed-pedelecs. Ik woon in Deventer, dus zo kwam ik bij Riesewijk terecht. Het past bij wie ik ben als ondernemer. In 2022 gaan we die fietsen zo mogelijk persoonlijk maken. Dat maakt het praktisch ook makkelijker. Ze staan nu op kantoor. Om de fiets te gebruiken, kom je met de auto naar kantoor. Neem je de fiets mee naar huis, dan laat je je auto op kantoor staan.

Een speed-pedelec, en in dit geval een Stromer, is niet de goedkoopste fiets. Daarom wilde ik eerst testen of de Stromers zouden werken. Want er is niets vervelenders als je iets begint en het blijkt dat het niet werkt of dat er geen gebruik van wordt gemaakt. Een fiets waarop je 45 km/uur kunt fietsen is een andere beleving, een andere ervaring. Er zullen deelfietsen blijven, maar er zullen ook collega’s zijn die fulltime met de speed-pedelec naar kantoor komen. Als werkgever investeren wij daarin.

Het zaken doen met de Stromer-afdeling van Riesewijk verloopt goed! Dat komt ook doordat Ben pro-actief is. Ze halen de fiets op als er wat is. Ze kunnen op afstand zien hoeveel de fietsen hebben gereden en of ze onderhoud nodig hebben. Ze regelen het onderhoud. De service is goed. We hebben de fietsen in corona-tijd gekocht. Ze hebben - op afstand, volgens de toen geldende maatregelen - op alle vestigingen toegelicht hoe de fiets werkt en collega’s konden proefritten rijden. Dat verliep prima!


Stromer dealer van het jaar 2020 - Riesewijk Exclusives - Stromer Pedelec.png

Wat is je ervaring tot nu toe met de speed-pedelecs?

Het bevalt heel goed. Jongelui vinden de beleving van het zitten op een snelle fiets zitten geweldig! Ik heb collega’s die ermee naar projecten gaan. Die reserveren de hele week zo’n fiets en gaan dan naar projecten. Het levert reuring op, het levert dynamiek op, het past in ons verhaal.

Er is nu een vaste groep die de fietsen gebruikt. Er zijn collega’s die een keer testen en er zijn collega’s die de fietsen heel vaak gebruiken. Het maakt me eigenlijk niet uit. Elk beetje helpt. Ik ga niet die fiets neerzetten en er vervolgens een rekenmodel opzetten: die fiets is zoveel kilometer gebruikt, dan doen we het niet. Nee, je moet gewoon beginnen. Je zet die fiets neer en ga het maar ervaren. Natuurlijk is het een grote investering, maar het is het dubbel en dwars waard. Practise what you preach, doe iets ludieks. Ik wil graag anders zijn dan de rest en ik wil ernaar streven om goed werkgeverschap te hebben. Als werkgever hoef je niet altijd te doen wat standaard is. Je kunt ook weleens wat anders doen. En dat heb ik hier toegepast en daar hebben we de fietsen voor gebruikt.

Hoe regelen jullie het reserveren van de fietsen?

Op advies van Riesewijk hebben de MobEasy flexible car-app geïnstalleerd en daar hebben we zowel onze deelauto’s als onze deelfietsen in staan. Er komen nog sloten op onze fietsen, die je met de app kunt openen. De deelauto’s kunnen we al wel openmaken met de app. Als je niet gereserveerd hebt, kun je de auto ook niet open maken. In de app kun je de fiets reserveren en ook zien waar hij staat, maar je moet de sleutel nog wel bij het secretariaat ophalen. We willen dat de deelfietsen ook via de app opengaan. Dat was toen we de fietsen kochten nog niet mogelijk. Dat past bij mijn manier van ondernemen. Ook al is nog niet alles geregeld, we gaan het toch doen. En dan zien we later wel weer. Als alles in detail is uitgewerkt en is getest, dan is het niet vernieuwend meer. Op het moment dat we de fiets persoonlijk maken, hoeft het openmaken via de app natuurlijk niet.


stromer-zakelijk-2.png

Welke rol spelen de fietsen als mobiliteitsoplossing in jullie mobiliteitsplan?

Op advies van Riesewijk hebben we de MobEasy flexible car-app geïnstalleerd en daar hebben we zowel onze deelauto’s als onze deelfietsen in staan. Er komen nog sloten op onze fietsen, die je met de app kunt openen. De deelauto’s kunnen we al wel openmaken met de app. Als je niet gereserveerd hebt, kun je de auto ook niet open maken. In de app kun je de fiets reserveren en ook zien waar hij staat, maar je moet de sleutel nog wel bij het secretariaat ophalen. We willen dat de deelfietsen ook via de app opengaan. Dat was toen we de fietsen kochten nog niet mogelijk. Op het moment dat we de fiets persoonlijk maken, hoeft het openmaken via de app natuurlijk niet.

Hoe gaan jullie het in 2022 aanpakken?

Het is een begin van de verduurzaming van onze mobiliteit. We hebben momenteel 15 elektrische leaseauto’s. We hebben elektrische deelauto’s. We hebben alleen elektrische vervoersmiddelen, geen benzine en diesels meer. We hebben ook daarin de drempel voor elektrisch leasen lager gelegd, want we willen graag impact maken. We zijn er niet mee bezig om alleen als Eelerwoude het goed te doen, maar we zijn er ook mee bezig dat onze omgeving het goed gaat doen. Dus als wij een collega hebben met een speed-pedelec, die iemand die niet bij Eelerwoude werkt in zijn omgeving enthousiasmeert om ook een speed-pedelec te rijden, dan hebben we ook ook een deel van ons doel bereikt. Dan maken we ook impact.

Ook een Stromer aanschaffen als zakelijke mobiliteitsoplossing?

Bel of mail ons en kom langs voor een afspraak. Dan kun je de fiets op je gemak testen en al je vragen stellen. De koffie staat klaar!

stromer-zakelijk-1.png

Liever persoonlijk contact?

Wij helpen graag

In de afgelopen jaren hebben wij op dit gebied heel veel ervaring opgedaan. Daarnaast hebben wij een nauwe samenwerking met verschillende accountantsbureaus en fiscalisten. Wij helpen je graag op weg en kunnen je van veel informatie voorzien. Ook voor vrijblijvend advies staan wij graag voor je klaar!


Ik ben op zoek naar

Je bericht is succesvol verzonden
Er ging iets mis, probeer het later opnieuw

Laatste nieuws